Rusza kampania społeczno-edukacyjna PSH Lewiatan „Lokalnie kupuję, nie marnuję!”
Od 3 do 17 sierpnia br. w sklepach PSH Lewiatan prowadzona będzie kampania edukacyjna „Lokalnie kupuję, nie marnuję!” Jej celem jest zwrócenie uwagi konsumentów na problem marnowania żywności i pokazanie w jaki sposób możemy planować i przechowywać zakupy, by jedzenie nie trafiało do kosza. Inicjatywa ma też wspierać sklepy w realizacji zapisów ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. Partnerami kampanii są ogólnopolskie organizacje pozarządowe, Caritas Polska i Federacja Banków Żywności.
- Według badania przeprowadzonego przez naszą sieć w ramach inicjatywy „Wybieram lokalne” trzech na czterech Polaków twierdzi, że już dziś robi świadome zakupy. Wysoka inflacja i rosnące koszty życia dodatkowo wzmocniły tę potrzebę wśród klientów - mówi Robert Rękas, prezes zarządu Lewiatan Holding.
Pomimo tego wciąż na świecie każdego roku wciąż marnuje się między 25 a 30 procent produktów spożywczych. W Polsce zmarnowaniu ulega, aż 5 mln ton jedzenia rocznie, w tym 60 procent w naszych domach! Statystyczny Polak wyrzuca rocznie 247 kg żywności, co plasuje nas na 5. miejscu w Unii Europejskiej, gdzie średnia wynosi 173 kg. na osobę. Wartość wyrzuconego jedzenia przypadająca na jedno gospodarstwo domowe to ok. 3 tys. zł!
- Liczymy, że razem z naszymi partnerami możemy jeszcze wiele w tej kwestii zrobić m.in. pokazując naszym klientom dobre wzorce kupowania i przechowywania żywności, czy zawierając partnerstwa z organizacjami pozarządowymi, od lat edukującymi Polaków w tym obszarze, takimi jak: Federacja Banków Żywności i Caritas Polska. Wspierają nas one swoją wiedzą i doświadczeniem. Wierzymy, że korzyści z tego typu akcji będę wielorakie, zarówno w sakli społecznej, jak i indywidualnej dla budżetów domowych – dodaje Katarzyna Długa, prezes Fundacji PSH Lewiatan. Blisko Twoich potrzeb oraz liderka obszaru ESG w Lewiatan Holding.
Lokalnie kupuję, nie marnuję! Krok po kroku
Ideą kampanii jest pokazanie sprawdzonych sposobów na zapobieganie marnowaniu żywności. Pierwszy krok to podkreślenie, że warto kupować częściej, ale za to mniejsze ilości jedzenia. Wybierając lokalne sklepy, blisko miejsca zamieszkania, możemy liczyć, że kupowane w nich świeże produkty pochodzą z najbliższej okolicy. Kolejnym ważnym krokiem jest planowanie zakupów i sprawdzanie na etykietach terminów przydatności produktów. Nie bez znaczenia jest również odpowiednie przechowywanie jedzenia. W sklepach pojawią się plakaty edukacyjne z wizerunkiem Tomasza Jakubiaka, ambasadora sieci. Emitowane będą spoty radiowe oraz plansze z informacjami dotyczącymi zasad rozsądnego kupowanie, przechowywania i przetwarzania żywności. Wszystko w myśli zasad niemarnowania żywności. Kampania potrwa 2 tygodnie.
Dodatkowo w ramach kampanii, Sieć Lewiatan przygotowała zestaw porad i kulinarnych pomysłów kuchni „zero waste", które dostępne są na blogu kulinarnym Gotuję z Lewiatanem >>